ΚΕΝΑΝ ΜΕΣΑΡΕ: ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ

Το τελευταίο χρονικό διάστημα επανήλθε στην επικαιρότητα, με συνεντεύξεις, επιστολές κλπ, το πρόβλημα της Κενάν Μεσαρέ. Επειδή σαν αρμόδιος αντιδήμαρχος, από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, ασχολήθηκα με το θέμα, θέλω να ξεκαθαρίσω μια σειρά από ενέργειες αλλά και την άποψη και στάση της δημοτικής αρχής.

Κατ αρχάς, είναι αποδεκτό από όλους, ότι η Κενάν Μεσαρέ αποτελεί σημαντικότατο έργο για την διευθέτηση της κυκλοφορίας της πόλης των Ιωαννίνων και για αυτόν το λόγο προβλεπόταν η διάνοιξή της από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Ιωαννίνων (ΓΠΣ), το οποίο εκπονήθηκε την δεκαετία του ογδόντα και ισχύει ακόμη και σήμερα. Συνδυασμένο με την κατασκευή της οδού Βογιάννου, που ξεκινάει άμεσα από τον δήμο Ιωαννιτών, αλλά και την σύνδεση της Κενάν Μεσαρέ με την παράκαμψη μέσω των Σεισμοπλήκτων, που προκηρύσσεται η μελέτη της, μεταφέρει τον κυκλοφοριακό φόρτο από τον νότιο τμήμα της πόλης αποφεύγοντας το κέντρο.

Η κρίσιμη απόφαση λοιπόν, αφού η κατασκευή της είχε αποφασιστεί, ήταν τι είδους κατηγορία δρόμου θα κατασκευάζαμε στην Κενάν Μεσαρέ. Οι επιλογές που υπήρχαν ήταν δύο.

Η πρώτη, η οποία μελετήθηκε και εφαρμόστηκε, ήταν να κατασκευαστεί με την μορφή του κλειστού αστικού αυτοκινητοδρόμου, η οποία όμως ενδείκνυται όταν έχουμε να διανύσουμε μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις. Όλοι έχουμε περάσει από την Αττική οδό στην Αθήνα και καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι να αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες (120 χμ/ω) όταν έχουμε να διασχίσουμε μεγάλες αποστάσεις. Το αρνητικό βέβαια σε αυτού του είδους την λύση είναι ότι αποκόπτει, και απομονώνει τα τμήματα της πόλης από τα οποία διέρχεται, ότι ακριβώς δηλαδή συνέβη και στην περίπτωση της Κιάφας με την κατασκευή της Κενάν Μεσαρέ.

Η δεύτερη λύση, την οποία πιθανόν να μην σκέφθηκε ποτέ η προηγούμενη Δημοτική αρχή, αλλά σίγουρα θα την είχε σαν εναλλακτική πρόταση, αν είχε κάνει διαβούλευση με τους κατοίκους και τους φορείς (πχ το Τεχνικό Επιμελητήριο), αν είχε συζητήσει το θέμα ουσιαστικά στο Δημοτικό συμβούλιο, πράγμα που δεν έκανε βέβαια ποτέ, ήταν να κατασκευαστεί η Κενάν Μεσαρέ με παράδρομους και κυκλικούς κόμβους. Η λύση αυτή, μειώνει βέβαια την ταχύτητα κυκλοφορίας από τα 120 χλμ/ω στα 50 χλμ/ω, γεγονός όμως το οποίο δεν μας ενδιαφέρει καθόλου, επειδή δεν έχει καμία επίπτωση στην κυκλοφορία. Η απόσταση που διανύουμε είναι πολύ μικρή, και δεν έχει καμία σημασία αν θα κάνουμε μισό η ένα λεπτό για να πάμε από την Βελισαρίου στην Νικοπόλεως. Αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει σε αυτού του είδους δρόμους, είναι να μην διακόπτεται η ροή της κυκλοφορίας, να μην έχουμε μποτιλιαρίσματα, και αυτό γίνεται πολύ καλύτερα με τους κυκλικούς κόμβους και την απουσία φαναριών. Και με αυτή την λύση βέβαια λύνεται το πρόβλημα της αποκοπής της γειτονιάς σε δύο τμήματα, αφού με τους παράπλευρους δρόμους οδηγείται η κυκλοφορία στους κυκλικούς κόμβους, που επιτρέπουν κινήσεις προς όλες τις διευθύνσεις, και από την άλλη πλευρά μειώνεται σημαντικά το πλάτος του δρόμου που επιτρέπει την εύκολη διάσχιση του από τους πεζούς.

Αυτή την λύση θα επέλεγε να κατασκευάσει η σημερινή Δημοτική αρχή, αν όταν αποφασιζόταν η κατασκευή του δρόμου βρισκόταν στην εξουσία, πράγμα το οποίο επανειλημμένα έχει τονίσει στους κατοίκους της περιοχής.

Από την πρώτη λοιπόν στιγμή που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας, και δίνοντάς μου ο Δήμαρχος την αρμοδιότητα των έργων, πήρα τον φάκελο του έργου, και με τους μηχανικούς της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου, προσπαθήσαμε να δούμε τι είδους βελτιώσεις και μετατροπές μπορούσαμε να κάνουμε στην Κενάν Μεσαρέ. Επίσης συζητήσαμε διεξοδικά το θέμα με τους μελετητές, ειδικούς επιστήμονες, που εκπονούσαν την επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης του Δήμου μας. Έχοντας λοιπόν όλα τα στοιχεία για το έργο συναντηθήκαμε με τους εκπροσώπους των κατοίκων της περιοχής.

Στην σύσκεψη που έγινε με τους κατοίκους, αλλά και σε επισκέψεις με την τροχαία και τους κατοίκους στον τόπο του έργου, ειπώθηκαν και αποφασίστηκαν τα παρακάτω.

• Η Δημοτική αρχή είναι αντίθετη στην κατασκευή ανισόπεδης πεζοδιάβασης, που ήταν αίτημα των κατοίκων, επειδή έχει αποδειχθεί ότι, όπου έχουν κατασκευαστεί δεν χρησιμοποιούνται από τους πολίτες, πχ ανισόπεδη πεζοδιάβαση στο ΤΕΙ.

• Η Δημοτική αρχή εκτιμά ότι η επιπλέον ισόπεδη πεζοδιάβαση με φανάρι, (έχει ήδη κατασκευαστεί μία στην οδό Βεργίνας), δεν θα βοηθήσει στην λύση του προβλήματος, παρόλα αυτά, επειδή ήταν αίτημα των κατοίκων, την ενσωμάτωσε στο Τεχνικό πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό με χρηματοδότηση από ΣΑΤΑ.

• Το όριο ταχύτητας ορίστηκε στα 50χλμ/ω, αποφασίστηκε να τοποθετηθούν πινακίδες ορίου ταχύτητας, και η τροχαία ανέλαβε την υποχρέωση να κάνει συχνούς ελέγχους παραβάσεων για να αποτρέπονται οι οδηγοί από το να αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες.

• Αποφασίστηκε να γίνει δοκιμαστικά τροποποίηση των κινήσεων, με απαγόρευση της αριστερής στροφής, στον κόμβο της Νικοπόλεως, και αν μετά από μετρήσεις αποδειχθεί ότι δεν αρκεί η τροποποίηση, να τοποθετηθούν φωτεινοί σηματοδότες.

• Να διερευνηθεί από την Δημοτική αρχή η δυνατότητα χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ της κατασκευής κυκλικών κόμβων στην Βελισαρίου, στην οδό Βεργίνας η ακόμη και στον κόμβο Νικοπόλεως.

• Να διερευνηθεί από την Δημοτική αρχή η δυνατότητα χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ της κατασκευής ποδηλατοδρόμου και διαμόρφωση θέσεων παρκινγκ στην 3η λωρίδα για να μειωθεί το πλάτος του δρόμου.

• Αυτό που ειπώθηκε όμως, με σαφή και κατηγορηματικό τρόπο, από την Δημοτική αρχή είναι ότι με κανένα τρόπο δεν θα διακινδυνεύσει, την πιθανή, μερική η ολοκληρωτική, απένταξη του έργου, και την επιστροφή των εκατομμυρίων ευρώ που στοίχησε στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτό που θέλω να τονίσω, σε αυτό το σημείο, είναι ότι η κατασκευή ποδηλατοδρόμου και η κατασκευή κυκλικών κόμβων, δεν ήταν προτάσεις των εκπροσώπων των κατοίκων, αλλά προτάσεις της Δημοτικής αρχής και εμένα προσωπικά. Επέστησα δε την προσοχή στους κατοίκους, ότι τα επιχειρήματα για την κατασκευή των κυκλικών κόμβων, είναι πολύ αδύναμα και δεν θα πείσουν ότι αποτελούν βελτίωση του έργου, αλλά παραδοχή ότι ο σχεδιασμός ήταν λάθος από την αρχή. Επίσης ότι τα επιχειρήματα για την κατασκευή ποδηλατοδρόμου είναι περισσότερο ισχυρά, επειδή και στην οδό Βογιάννου προβλέπονται ποδηλατόδρομοι, αλλά και στην οδό Βελισαρίου προβλέψαμε, κατά την διάρκεια εκπόνησης της κυκλοφοριακής μελέτης, ποδηλατόδρομο με αποτέλεσμα να είναι αναγκαία η σύνδεσή τους, που μπορεί να γίνει διαμέσου της Κενάν Μεσαρέ.

Στην συνέχεια η Δημοτική αρχή, σε επανειλημμένες συναντήσεις με την Διαχειριστική αρχή, συζήτησε την δυνατότητα κατασκευής ποδηλατοδρόμου και κυκλικών κόμβων, λαμβάνοντας την απάντηση, από την Διαχειριστική αρχή, ότι δεν θεωρεί τις προτάσεις μας προσθήκη για την βελτίωση του έργου, αλλά ουσιαστική τροποποίηση του συμβατικού του αντικειμένου. Επίσης μας κατέστησε σαφές ότι όχι μόνο δεν θα χρηματοδοτήσει τις προτάσεις μας, αλλά αν αποφασίσουμε να χρηματοδοτήσουμε μόνοι μας τις επεμβάσεις αυτές, θα πρέπει να επιστρέψουμε, τουλάχιστον τα χρήματα που πήραμε για την κατασκευή του τμήματος του έργου που επεμβαίνουμε, χωρίς να εξαλείφετε σε πιθανό έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Ένωση η ολοκληρωτική απένταξη του έργου.

Για να γίνει σαφές στους συμπολίτες μας για τι ποσά μιλάμε, το κόστος των έργων που πρέπει να επιστρέψουμε είναι της τάξης εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για τους κόμβους και της τάξης εκατομμυρίων για το σύνολο του έργου, χωρίς να υπολογίζουμε το κόστος κατασκευής των νέων κόμβων και του ποδηλατόδρομου. Και βέβαια, αν η Δημοτική αρχή είχε σήμερα χρήματα να διαθέσει για κατασκευή έργων, θα τα διέθετε, με απόλυτη προτεραιότητα, στις περιοχές που στερούνται τα στοιχειώδη έργα υποδομής, που πλημμυρίζουν με την πρώτη βροχή, που δεν έχουν διανοιγμένους δρόμους, ασφαλτόστρωση, πεζοδρόμια και όχι στην Κενάν Μεσαρέ. Θα διέθετε τα κονδύλια αυτά για την κατασκευή της οδού Κυβέλης στον λασπότοπο, της Λ. Δημοκρατίας, Βεργίνας, Αγαμέμνονα στη Νέα Ζωή, της Γλάρου, Αριστοτέλους, Ρόζας Ιμβριώτη στην Βρυσούλα, της οδού Τσεριτσάνων στα Σεισμόπληκτα, της Ευριπίδη, Δελμούζου στη Κιάφα, της Φιλικής Εταιρείας, Πολυτεχνείου, Αριστάρχου στα Καρδαμίτσια, που ενδεικτικά αναφέρονται εδώ επειδή ο συνολικός κατάλογος των άμεσων αναγκών θα ήθελε πολλές σελίδες, και όχι στην Κενάν Μεσαρέ, για να αυξήσουν και άλλο, κάποιοι, τις αξίες των οικοπέδων τους.

Η δημοτική αρχή, παρόλα αυτά που αναφέρθηκαν παραπάνω, δεν εγκαταλείπει την προσπάθεια. Σε πρώτη φάση, ψηφιοποιεί τα υπόβαθρα των υπαρχόντων μελετών για να είναι δυνατή η σωστή εκπόνηση και παρουσίαση των μελετών, έχει ήδη ξεκινήσει την μελέτη του ποδηλατόδρομου, και σε επόμενη φάση θα μελετήσει και τους κυκλικούς κόμβους. Όταν οι μελέτες αυτές ολοκληρωθούν θα τις υποβάλει για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ, και θα περιμένει την απάντηση της Διαχειριστικής αρχής.

Τελειώνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στην απάντηση της Διαχειριστικής Αρχής προς τους πολίτες και τον ισχυρισμό ορισμένων ότι η Διαχειριστική αρχή εγκρίνει και ότι ο Δήμος δεν θέλει. Η παρατήρηση που θα κάνω είναι ότι ορισμένοι δεν γνωρίζουν μάλλον Ελληνικά. Αναφέρεται στην απάντηση ότι, για να γίνει αλλαγή φυσικού αντικειμένου πρέπει « να στοιχειοθετείται αναλυτικά η σκοπιμότητα της αλλαγής καθώς και οι λόγοι που δεν είχε συμπεριληφθεί στην αρχική μελέτη ». Οι λόγοι που θα επικαλεστούμε σαν Δήμος είναι ότι κάναμε λάθος, και η απάντηση της Διαχειριστικής Αρχής θα είναι, καλά να πάθετε. Και βέβαια στην συνέχεια αναφέρεται « Εφόσον οι λόγοι είναι επαρκείς και προέκυψαν εκ των υστέρων, το αίτημα δύναται να γίνει δεκτό με την προϋπόθεση ότι ο τελικός δικαιούχος θα επιστρέψει ως αχρεωστήτως καταβληθείσες τις δαπάνες των εργασιών που αλλάζουν ». Τι λέει δηλαδή η Διαχειριστική Αρχή, αν οι λόγοι είναι επαρκείς, που δεν είναι, αν προέκυψαν εκ των υστέρων, που δεν προέκυψαν, ακόμη και αν μας εγκρίνει χρηματοδότηση, τα χρήματα που πήραμε, έτσι και αλλιώς θα τα επιστρέψουμε.

Η δημοτική αρχή λοιπόν οποιαδήποτε πρόταση κάνει προς την Διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας, θα είναι πρόταση βελτίωσης της λειτουργικότητας, προσθήκης φυσικού αντικειμένου με επαρκή αιτιολόγηση, και βέβαια εκεί θα χρειαστούμε και την συμπαράσταση των πολιτών, και την πίεσή τους προς την Περιφέρεια.

Βασίλειος Μασσαλάς Αντιδήμαρχος Δήμου Ιωαννιτών

val m amo

Δείτε επίσης...

ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΘΕΙ.....ΕΣΕΙΣ;

ΑΣ Taekwondo Ιωαννίνων Ζήκος
Auto Test Ιδιωτικό ΚΤΕΟ
WebCenter - Smart Internet Solutions
Ν. ΠΡΟΚΟΣ & ΣΙΑ Ο.Ε

VIDEOS